Dawa als blauwdruk voor de onderwerping van de Moslims 2016

met dank aan Marjolein van Pagee

Groepsportret in het Nederlands consulaat in Jeddah. Christiaan Snouck Hurgronje staat achteraan met het witte jasje en de fez op zijn hoofd. In het midden aan tafel de consul Johan Kruyt en daarnaast met de waterpijp Pieter van der Chijs, agent voor de Nederlandsche Stoomvaart Maatschappij ‘Oceaan’. Snouck en Van der Chijs werden vrienden. Albuminedruk van onbekende fotograaf, collectie Universiteitsbibliotheek Leiden. Foto uit besproken boek
bron Brabant Cultureel

Moslims criminaliseren en dehumaniseren is een miljoenenindustrie en daar lusten Islamitische misleiders wel een slokje van

 
Wie niks goeds kan zeggen, kan beter zwijgen. Het is beter een discussie te vermijden dan deze te winnen. Wie zwijgt stemt toe. Dit zijn alle drie islamitische principes waardoor ik vaak met een mond vol tanden sta. Dat ik zwijg, betekent niet dat ik geen weerwoord heb. Dat betekent dat ik geen ruimte of nut zie om mijn antwoord te geven.

Ongeveer twee jaar geleden woonde ik een lezing bij waarin werd verteld hoe wij moslims ons moeten gedragen in Nederland. Er werd geadviseerd onze huidige situatie te vergelijken met de Mekka-periode van de Seerah. Dat is de tijd waarin de profeet leefde, hoe die tijd was is terug te lezen in zijn biografie die na zijn dood opgetekend is. Ik kreeg te horen dat wij moslims niet de strijd moeten aangaan maar aan dawa moeten doen. Dat wil zeggen: niet-moslims eindeloos uitleggen wat Islam is, met engelengeduld het geloof blijven verantwoorden als het onder vuur ligt.

In die twee jaar heb ik in gedachten wel duizenden keren mijn weerwoord gevormd maar nooit echt opgeschreven. Ik doe het nu toch. In de tussentijd heb ik geleerd dat dawa vooral wordt gebruikt om moslims te temmen en apathisch te houden. Dawa als de ideale stopper van elke discussie.

De blauwdruk waar ik op doel komt weliswaar uit Mekka maar niet uit de vroege periode van 610 tot 622 maar uit de jaren 1884 tot 1889. De vergelijking met onze situatie met die van de Mekkaanse periode van de Seerah is niet realistisch. De Mekka-periode duurde maar twaalf jaar terwijl de hele Seerah totaal 22 jaar duurde.

In die 22 jaar hebben moslims zwaar geleden in Mekka, zij verhuisden naar Medina, voerden een guerrillastrijd,  slagvelden, veroverden Mekka weer terug waarna de omvang van het Islamitische Rijk flink werd uitgebreid. [Zie kaart]

Alleen al op basis van tijd is een vergelijking tussen de huidige situatie en de Seerah onverdedigbaar. De islam is niet een nieuwe religie in de wereld, ook niet voor Nederland. Er is veel gepasseerd. Vijftig jaar Islamitische gastarbeiders. 132 jaar geleden schreef de Nederlandse koloniaal Christiaan Snouck Hurgronje zijn blauwdruk voor de onderwerping van moslims in de kolonie ‘Nederlands-Indië’ (het huidige Indonesië). In totaal bezette Nederland 350 jaar lang grote delen van het eilandenrijk Indonesië, het land met de grootste moslimbevolking ter wereld. Ook had Nederland vierhonderd jaar diplomatieke betrekkingen met het Ottomaanse rijk. Hetzelfde geldt voor Marokko. Voor maar liefst 778 jaar was de Islam onderdeel van het Andalusische Rijk. Veertienhonderd jaar Islam als schrik voor het Westen. 

Wat moeten we na veertienhonderd jaar Islam de Nederlander nog vertellen over wat hij niet weet, of vooral, over wat hij niet wil weten?

Terwijl de Nederlander een schrikbeeld heeft over de Islam gebaseerd op de Medina-periode worden moslims door geloofsgenoten apathisch gemaakt met de Mekka-periode onder het mom van dawa.

Verschil tussen moslims toen en de moslims nu

De moslims toen hadden het zwaar omdat ze geloofden in de Enige. Ze waren niet vrij om hun geloof te belijden. De moslims nu lijden omdat ze hun principes hebben verloochend. De moslims nu hebben vrijheid van godsdienst.

De moslims toen waren vogelvrij en ondanks dat ze zwak en in de minderheid waren, boden Quraish-leiders de profeetﷺ geld, vrouwen en zelfs leiderschap aan om hem maar te laten stoppen met dawa. De moslims van nu hebben net zoveel rechten als de niet-moslims en ruilen hun rechten voor acceptatie van de niet-moslims. Sterker nog, ze nemen geld aan van de niet-moslims om de moslims te temmen met verhalen over dawa en sabr (geduldig zijn).

Samenvattend is het nogal tegenstrijdig om aan de ene kant Nederland te vergelijken met Quraish, terwijl je in vrijheid en veiligheid leeft en aan de andere kant je principes verloochent om bij ‘Quraish’ in het gevlei te komen.

Wij zijn niet vogelvrij, we zijn ook niet in staat van oorlog. Onze rechten en vrijheden worden beschermd door de Nederlandse rechtstaat.

De profeet ﷺ heeft zwaar geleden, niet omdat lijden zo nobel is maar eenvoudigweg omdat hij door Allah in die situatie werd geplaatst. Ondanks pijn en verdriet bleef hij vertrouwen in Allah en zwichtte niet voor Quraish. Hij kon en mocht zichzelf niet verdedigen. Hij had zoveel pijn en verdriet dat Allah hem naar de zevende hemel nam om hem hoop te geven en hem te troosten.

Het lijden was geen doel op zich. En zijn verdriet werd nooit gezien als gebrek aan vertrouwen of sabr.

Maar in het dawa verhaal van de radicaliseringsindustrie wordt het Mekka-verhaal gebruikt als ideaal streven voor moslims. Alsof we moeten lijden en onze burgerrechten moeten negeren om ons geloof te bewijzen. Alsof we geen recht van spreken hebben zolang we niet letterlijk worden gemarteld en uitgehongerd.

Deze vorm van dawa heeft meer te maken met Ghandi dan de profeet ﷺ. Ghandi die vrede en vergeving predikte naar de Britten toe, verdedigde tegelijkertijd het kastenstelsel en sprak racistisch over Afrikanen.

Dit soort dawa is meer bedoeld om Henk en Ingrid tegemoet te komen in plaats van om Fatima en Ali ruggengraat te geven.



Voor het juiste bedrag zijn moslims maar al te blij om hun religie te criminaliseren. Wordt beste veel gelachen voor een zogenaamd groot en angstaanjagend probleem. Gaan Henk en Ingrid beter slapen na het zien van Soepsidieprostitutie The Musical?

“We were the most humiliated people on earth and God gave us honour through Islam. If we ever seek honour through anything else, God will humiliate us again.” Umar ibn Al Khatab

Dawa was oorspronkelijk bedoeld om op te roepen tot de aanbidding van Allah als de Enige, of men dat wil accepteren of niet. De geloofsovertuiging “de Islam is de enige weg” is verworden tot willen jullie ons alsjeblieft aardig vinden. De standvastigheid van enkelen staat in schril contrast met de overgrote meerderheid die niet verder komt dan de smeekbede: “dood me alsjeblieft niet, ik ben geen terrorist.” Van “dit is de waarheid van Mijn Heer” tot “vind ons  alsjeblieft aardig.”

De reden dat wij moslims aan dawa moeten doen, niet-moslims uitnodigen tot de Islam, is omdat het onze taak is. Niet om te smeken om acceptatie. We moeten uitnodigen tot de Islam of we worden geaccepteerd of niet.

En andersom zijn onze burgerrechten niet afhankelijk van acceptatie van de Islam. We moeten juist als moslims onrecht bestrijden ongeacht tegen wie. We moeten juist opkomen voor moslims én niet moslims. In plaats daarvan verkwanselen we onder het mom van dawa onze rechten die wij hebben volgens de Nederlandse grondwet.

Daarom spreek ik het eerder over PR dan dawa. PR is wat een bedrijf doet om het imago op te poetsen. Meestal is dit een tijdelijke cosmetische ingreep die meer is gericht op de buitenkant dan dat er daadwerkelijk iets verandert. De kennis over de Islam is er in overvloed. Wat ontbreekt is het praktiseren van de Islam

Het heeft geen zin om mensen dood te gooien met theorie als ze dat nergens terugzien in de praktijk. Kernvragen zijn: Hoe gaan we met elkaar om? Welke bijdrage leveren we aan de maatschappij waarin wij leven? Kortom, hoe brengen we de Islam in de praktijk?

Tekst gaat verder onder Koranrecitaties (klik op links voor Engelse vertaling)

لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ۗ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ – 13:11

خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ – 9:128

لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ – 15:88

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُم ۚ مِّنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ – 3:110

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ – 3:159

مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا – 48:29

لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ – 2:177

Hoe is het zover gekomen dat dit veranderd is in “de Moslims hebben een slechte naam, laten we ons positief neerzetten?” Laat dan zien waar de Islam voor staat!

Wees goed voor je ouders, je vrouw, je kinderen, je buren, je familie, je wijk, je gemeenschap, je maatschappij. Doe het goede en spreek je uit tegen onrecht.

Niet-moslims hebben meer dan genoeg kennis over de Islam om moslims te breken en dat is ze aardig gelukt. Gebrek aan kennis over de Islam is groter bij moslims dan bij de niet-moslims. Het gebrek aan het praktiseren van de Islam is al dan niet nog groter.

Als het niet met de Islam te maken heeft waar heeft het dan wel mee te maken?

De koloniale machten hebben in hun drang naar werelddominantie allang geleerd dat als je een volk wilt onderwerpen je ze van binnenuit moet breken. Immers, als je ze van buiten aanvalt, schieten ze in de verdediging en dat is niet effectief.

Om het verzet tegen de Nederlandse koloniale overheersing in de Indonesische archipel te breken, stuurde Nederland een arabist als spion naar Mekka die zich voordeed als bekeerling. De Nederlanders hadden namelijk gemerkt dat de hadjis na terugkomst van de bedevaart opstandiger waren. De koloniale overheerser was bang dat dit aanstekelijk zou werken op de rest van de moslims. Als oplossing stuurden ze een spion die de Islam, en het effect op moslims, ging bestuderen. Vervolgens werd deze informatie gebruikt om het antikoloniale verzet in Indische archipel neer te slaan.

Na het vervullen van zijn taak verliet de spion zijn Islamitische vrouw en kinderen op Java met het dringende verzoek geen contact met hem op te nemen en trouwde in Nederland een Christelijke vrouw.

Alhoewel de spion in eerste instantie van mening was dat er een verbod op hadj moest komen om de invloed in te dammen, kwam hij daar later op terug. Zijn uiteindelijke advies luidde dat moslims in alle vrijheid hun rituelen moesten kunnen uitvoeren. Het hebben van eigen religieuze leiders moest worden toegestaan op voorwaarde dat de politieke Islam moest worden uitgebannen. Uit dankbaarheid voor wat ze wel behielden zouden de moslims zich vanzelf schikken in hun onderdanigheid. Aldus de theorie van Christiaan Snouck Hurgronje.

1935 HRH Prince Saud being received by Snouck Hurgronje (right) at Leiden University (walking to the old University Library, Rapenburg 70-74, Leiden (the Netherlands). Far right: A.J. Wensinck. bron wiki

Tot de dag van vandaag wordt Christiaan Snouck Hurgronje eerder gevierd dan vergruisd door de moslims. Onderwerping aan kolonialisme verkopen als dawa werkt nog steeds. Witte bekeerlingen worden blindelings gevolgd.

إذا لم تستحى , فاسنع ما شئت

Verdedigers van dawa zullen tal van ahadeeth kunnen vinden om hun manier van doen te rechtvaardigen. Ik ben geen hadeeth wetenschapper en zal deze dan ook niet kunnen weerleggen vanuit religieus oogpunt. Echter, vanuit cultureel oogpunt heb ik 4 ahadeeth als onderbouwing.

Volkshadeeth nr 1

Als je van haar scheidt, hoef je haar niet het huis van haar vader te wijzen. Als je geen verantwoordelijkheid voor iemand wil nemen, heb je ook geen autoriteit over hen.

Met andere woorden, what have you done for me lately? De islamitische vertegenwoordigers spreken vanuit een autoriteit die ze niet hebben. De basisvoorwaarden voor autoriteit is geloofwaardigheid en verantwoordelijkheid. Ze spreken zich alleen uit tegen de moslims en nooit voor de moslims. Als ik werkelijk een probleem heb, kan ik bij niemand aankloppen toch voelt iedereen zich geroepen om mij te vertellen wat ik moet doen en laten.

Volkshadeeth 2

Er was een jongen die wilde trouwen en vroeg zijn vader om de hand te vragen van het meisje. De vader bleef een eeuwigheid weg en kwam terug met slecht nieuws voor de jongen. Hij zei: Sorry zoon, met de grootste moeite ter wereld kon ik ze overtuigen om mij te accepteren, laat staan jou.

De profeet  ﷺ  leed net zo erg als zijn volgelingen en bleef altijd bij ze. Quraish bood hem zelfs leiderschap aan om zijn boodschap te staken, dit weigerde hij. In deze tijd hebben we vertegenwoordigers die trots op de foto staan met onze vijanden maar ons wijsmaken dat het in ons belang is. Onder het mom van belangen behartigen, bevorderen ze hun eigen ambities en carrières. Hun persoonlijke en individuele succes moeten we vieren als ons succes.

In hun drang zich te bewijzen als brave moslims, legitimeren ze het vogelvrij verklaren van Islamitische verdachten. Zij dragen eraan bij dat ze buiten het Nederlandse rechtssysteem worden geplaatst. In een land waar iedereen onschuldig is tot het tegendeel is bewezen, zijn moslimvertegenwoordigers trotst op hun samenwerking met politie en geheime diensten. Ze importeren daarmee een dictatuur die ze zelf zijn ontvlucht. Radicaliseringsindustrie: the selffulfilling prophecy and a gift that keeps on giving.

Onder het mom van verbinding zoeken doen moslims zich maar al te graag tegoed aan het vlees van hun medemoslims.

Volkshadeeth 3

Het derde verhaal gaat over een meisje dat fysiek wordt lastiggevallen door een man. Het is voor hem niet genoeg om haar lichamelijk te misbruiken, er is ook een geestelijke component. Naast dat hij doelt op fysieke verkrachting gaat het hem ook om consent. Het meisje voelt al vanaf het begin wat hij van plan is maar kan geen kant op. Hij zegt tegen haar dat hij van haar houdt en dat hij met haar wil trouwen en dringt aan op een ja. Ze blijft weigeren en hij blijft aandringen. De man wordt steeds gewelddadiger in zijn aandringen tot ze zegt; Doe maar wat je wilt, maar degene die jullie trouwen, behandelen jullie niet zo.

Met de Koran in hun hand worden wij moslims tot kruiperigheid gedwongen door onze zogenaamde vertegenwoordigers en geestelijk misleiders. Onze toestemming is nooit gevraagd en ongeacht wat wij denken, doen zij toch alleen maar wat ze willen.

Het zegt eigenlijk: ga je gang, doe dawa, zoek verbinding, verkwansel onze burgerrechten in ruil voor status, privileges en subsidies. Onze goedkeuring hadden jullie toch al nooit nodig.

Volkshadeeth 4

De vierde hadeeth is een gezegde:

Laten we verbergen dat we vrienden zijn
Laten we doen alsof we ruzie hebben
Zodat de vijand niet weet wat voor goeds wij delen

De vijand in dit verhaal is het volk inclusief de Islamitische gemeenschap.

Dat de politiek samenwerkt met religieuze instellingen is helemaal niet nieuw. Sterker nog, het is de reden dat er nu een scheiding is tussen kerk en staat. Dat is zo omdat de samenwerking nooit in het voordeel bleek van de burgers, of zij nu gelovig waren of niet. Hou jij ze dom dan hou ik ze arm, zei de directeur tegen de pastoor.

4 gedachtes over “Dawa als blauwdruk voor de onderwerping van de Moslims 2016

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s